Sekundárna pamäť -
disky a diskety
Fyzická štruktúra disku
Väčšina počítačov má minimálne 2 diskové
pamäti: pevný disk (HD - hard disk) a pružný disk (disketu - FD - floppy disk). Aby bolo možné na
disku lokalizovať dáta je povrch disku rozdelený na stopy a sektory. Na
začiatku každej stopy a každého sektora sa nachádza identifikačná
značka a tá je očíslovaná. Takéto usporiadanie sa nazýva fyzická
organizácia dát. Tento druh formátovania (low format) média robí
výhradne výrobca.
Posudzujúc štruktúru diskiet a diskov z
hľadiska geometrie a fyzickej štruktúry rozlišujeme:
- Povrch (side - strana) - charakterizujúci
jednostranné alebo obojstranné ukladanie dát a s tým súvisiaci počet
snímacích hláv v mechanike.
- Stopa (track)-
charakterizuje rozdelenie povrchu do koncentrických kružníc, v ktorých
je s určitou hustotou (napríklad u FD 48 tpi - stôp na palec)
zaznamenaná a uložená informácia. Disketa má obvykle 40 - 80 stôp.
- Sektor - výseč alebo
klin na ktoré sa (podobne ako koláč) delí stopa. Sektor obsahuje 512
bajtov informácie.
 |
Obr. 88. Fyzická
štruktúra pružného disku (FD). |
 |
Obr.
89. Princip snímania informácie z diskety. |
Napríklad disketa s obojstranným povrchom
rozdelená na 40 stôp a 9 sektorov môže obsahovať 360kB informácie.
Pevné disky sú zostavené z kovových
diskov, uložených jeden nad druhým. Každá strana je rozdelená do
sústredných stôp (Na rozdiel od 40 stôp u FD sú u pevného disku stopy
nahustenejšie a ich počet býva väčší ako 306.Tým sú aj záznamy na HD
zraniteľnejšie.)
Nad každým povrchom sa vznáša jedna hlava(u
diskety sa pohybuje priamo po jej magnetickom povrchu => opotrebenie
povrchu), pomocou ktorej sa zapisujú a čítajú dáta. Dve hlavy u FD a 16
a viac hláv HD jednotiek sú pripevnené na držiak - rameno
vystavovacieho mechanizmu. Diskové hlavy teda nemôžu byť
vystavené nezávisle.
- Cylinder - súhrn všetkých
stôp
daného čísla na všetkých povrchoch. Výrobcovia HD namiesto počtu stôp
udávajú počet cylindrov (válcov).
Napríklad pevný disk so 4 povrchmi,
305 stopami na každom povrchu, 17 sektormi na stopu a 0,5 kB obsahom
sektoru má kapacitu 10 MB.
Metódy
kódovania informácie
Kontrolér disku sprostredkováva
komunikáciu medzi HD (FD) a základovou doskou. U PC XT sa na prenos dát
používal prenos DMA, podobne ako na refresh dynamických pamätí. U PC
počnúc AT sa prenos dát organizuje pomocou prerušenia po blokoch 512
bajt, s využitím inštrukcii pre blokový prenos.
Pre záznam dát na HD a FD je potrebná
binárna metóda záznamu, ktorá prenáša dáta a hodinové impulzy do
informačného kanálu. Existujú niekoľko algoritmov úspešného zápisu na
disk:
- FM (Frequency
Modulation - frekvenčná modulácia), stará metóda, ktorá
bola vyvinutá pre jednoduchú hustotu záznamu (single - density
encoding). Pri jej použití je v prvej polovici jednej jednobitovej
bunky zaznamenaný 1 hodinový impulz a v druhej polovici je impulz len
vtedy, ak má príslušný bit úroveň logickej 1. (Záznam logickej 1 ako PP
=> 2 impulzy (jeden hodinový a jeden dáta) a logická 0 ako PN =>
impulz a nič. (Jeden hodinový a 0 dáta)). Napríklad:
Postupnosť bitov |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 . |
kód FM |
PP |
PN |
PN |
PN |
PP |
PP |
- MFM (Modified -
modifikovaná FM), pre vyššiu hustotu záznamu, ktorá je
označovaná
ako dvojitá hustota záznamu. (double - density encoding). Dnes sa táto
metóda používa len u diskiet. V tejto metóde nie je hodinový impulz pre
logickú 1 zaznamenávaný a logická 0 je zaznamenávaná len vtedy, keď
predchádzajúci bit nemal úroveň logickej 1. (Záznam logickej 1 ako NPa
logickej 0 buď ako ako PN => impulz a nič, keď predchádzala logická
0 alebo ako NN, ak predchádzala logická 1). Týmto spôsobom obsahuje
každá bitová bunka najviac 1 impulz, teda počet zmien toku v porovnaní
s záznamom FM je polovičný a tak môže byť zaznamenané dvojnásobné
množstvo dát na určité magnetické pamäťové médium. Napríklad:
Postupnosť bitov |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 . |
|
Kód MFM |
NP |
NN |
NP |
NP |
NN |
PN |
=> 4 impulzy |
kód FM |
PP |
PN |
PP |
PP |
PN |
PN |
=>9 impulzov |
- RLL (Run Length
Limited) - Nepracuje so synchronizačnými a dátovými rezerváciami. V RLL
kódovaní sa konvertujú tzv. binárne vzory na RLL obrazy (Obrazy sú na
prvý pohľad z hľadiska počtu núl a jedničiek dlhšie, ale obsahujú menší
počet jedničiek. Skombinovaním vzorov RLL vznikne bitová postupnosť
obrazov, ktoré obsahujú medzi dvoma jedničkami od 2 do 7 nul - preto sa
tejto varianate kódu RLL hovorí aj RLL 2,7) Takto možno pri rovnakých
vlastnostiach záznamovej vrstvy skrátiť na polovicu dĺžku bitorého
intervalu, čím sa dosiahne dvojnásobné zvýšenie záznamovej kapacity.
Disk je tiež rýchlejší avšak separácia dát je zložitejšia.
- PRML (Partial
Response
Maximum Likehood) - prináša ďalšie zvýšenie hustoty ukladaných dát, čo
má za následok zvýšenie kapacity disku. Čítané impulzy sa spracovávajú
digitálnym signálnym procesorom DSP. Tento presne vie ako má vyzerať
sled signálov vyvolaný husto ležiacimi magnetickými dipólmi, dokáže
dokonca dopočítať aj chýbajúci údaj.
 |
Obr.
90. Porovnanie rôznych metód zanamu u 5,25 palcových diskiet: FM
(jednoduchá hustota záznamu), MFM (dvojitá hustota záznamu - u HD sa
namiesto MFM používa modifikácia tejto metódy označovaná ako RLL-1.3
kódovanie, v ktorej každý dátový bit je reprezentovaný zmenou toku na
diskovom povrchu. Podľa metódy RLL-2.7 môžu byť v priemere v jednej
zmene toku zakódované tri dátové bity). |
 |
Obr.
91. Porovnanie rôznych druhov záznamu. a/ FM, b/ MFM - vyžaduje len
jednu zmenu toku na bit dát. |
Rozhranie pre disk
HD sa podľa
požiadaviek užívateľa líšia veľkosťou a dobou prístupu. Obslužné rutiny
BIOSu sú napísané tak, že len pri konfigurácii systému (Set-up) sa
zadáva tzv. typ disku, ktorý práve súvisí s kapacitou, počtom stôp,
počtom dátových povrchov a parkovacou stopou, na ktorej spočívajú hlavy
v dobe, keď sa disk netočí. Pôvodných 15 firmou IBM preddefinovaných
typov diskov, bolo neskôr rozšírených na 47.
Obsluhu disku vyvolávajú spoločné
prostriedky operačného systému pomocou programového prerušenia BIOS INT
13H. V tom sa obsluha FD a HD principiálne zhoduje. Líši sa v
organizácii a vykonávaní prenosu dát. Vzhľadom k podstatne vyššej
rýchlosti toku sériových dát medzi diskom a adaptérom je súčasťou
diskového adaptéru vyrovnávacia pamäť na jeden sektor ( 512 B). Škála
diskových rozhraní je pomerne veľká:
- ST506/412 v minulosti najčastejšie rozhranie, ktorému poslúžilo
ako vzor rozhranie firmy Seagate Technology. K pripojeniu slúžia 2
konektory. Jeden, širší (36 pin) pre prenos riadiacich signálov, druhý,
užší (20 pin) pre signály dátové. Toto rozhranie predstavuje
filozoficky obdobu rozhrania disketového. Disk je pokladaný za
zariadenie bez vlastnej inteligencie a k práci vyžaduje podporu
kontroléra. Dáta (MFM kódované) sa cez toto rozhranie prenášajú sériovo
s prenosovou rýchlosťou 5 Mb/s (pri RLL kódovaní 7,5 Mb/s).
- ESDI
(Enhanced Small Device
Interface) - je zdokonalením
ST506. Konektory pre pripojenie majú rovnaké rozmery a zhodný význam
signálov. Hlavný rozdiel spočíva v tom, že mechanika ESDI disku
obsahuje dátový separátor a kóder dát, takže s technikou RLL 2,7 možno
dosiahnuť až dvojnásobnú záznamovú kapacitu.
- IDE
(Integrated Drive
Electronics) - používajúce rovnaké
signály ako zbernica ISA (PC AT) a má umiestnený kontrolér priamo na
diskovej mechanike, čím sa zvyšuje spoľahlivosť prenosu dát. Spojenie
medzi jednoduchým adaptérom (kartou zastrčenou do slotu zbernice ISA)
na strane PC a HD obstaráva 40 žilový plochý kábel (max 0,5 m). IDE
používa k adresovaniu na disku metódu CHS (cylinder / head / sector),
dôsledkom čoho je limitovaná veľkosť diskového priestoru na 504 MB.
Tiež rýchlosť prenášaných dát medzi diskom a mikroprocesorom je
limitovaná (2 až 3 Mb/s) tým, že prenos každého sektoru organizuje
mikroprocesor za pomoci kontroléra disku.
- EIDE (Enhanced IDE)
je
novšou obmenou technológie IDE, s rovnakým konektorom, kompatibilné s
IDE, umožňujúce ovládať až 4 zariadenia. Dovoľuje prácu s diskmi
väčšími ako 504 MB a má zadefinované tiež rýchlejšie prenosové režimy.
Rozhranie EIDE je integrované priamo do základnej dosky PC a 40 žilový
kábel sa pripája do slotu na základnej doske, bez karty rozhrania ISA.
Významným vylepšením EIDE je zahrnutie štandardu ATAPI (Attachment
Packet Interface), ktorý umožňuje spoluprácu s CD diskami.
- SCSI
(Small Computer System Interface) - je dokonalejší variant IDE so
schopnosťou autonómnej činnosti na vyššej úrovni. Napríklad odpadá
fyzicky spôsob zadávania adresy (sektor, stopa, povrch), lebo SCSI sa
pozerá na adresu ako na logicky usporiadané pole blokov a adresa je
vlastne relatívnou adresou bloku v zariadení. Tento spôsob vyhovuje
všetkým typom vonkajších pamätí, CD ROM diskom a disketám. Na zbernici
SCSI môžu v danom okamihu komunikovať medzi sebou len dve z ôsmich
prepojiteľných zariadení (každé zariadenie má pridelený jeden ID bit).
Iniciátorom komunikácie môže byť jedno a príjemcom druhé zariadenie.
Rozhranie SCSI je inteligentné rozhranie, schopné reagovať na
zložitejšie príkazy ako prečítaj tento sektor (typické pre ST605 a
EDSI). V dôsledku možnosti komunikácie sa na zbernici môžu zorganizovať
rôzne komunikačné cesty nielen pre prenos dát ale aj na prenos
riadiacej a stavovej informácie. (Napríklad adaptér na SCSII zbernici
ako jedno zo zariadení môže zorganizovať aj prenos medzi zariadeniami -
diskami, bez participácie procesora) Fakt, že prenos dát na zbernici
riadi príjemca, má na prenosovú kapacitu SCSI zbernice nesporne
pozitívny vplyv. Okrem štandardného SCSII sa používa aj SCSIZ, WIDE
SCSI a ULTRA WIDE SCSI s prenosom synchrónnym alebo asynchrónnym a
rôznymi rýchlosťami (až 40 MB/s). Pritom ULTRA WIDE podporuje až 16
zariadení a v špeciálnom PCI burst mode možno dosiahnuť prenosovú
rýchlosť až 133 MB/s. V rámci štandardu existuje niekoľko typov
(SCSII-1, SCSII-2) pre rôzne rýchlosti prenosu dát (3 - 40 MB/s).
 |
Obr.92.
Pripojenie disku IDE |
 |
Obr.
93. Pripojenie disku EIDE |
 |
Obr.
94. Pripojenie SCSII |
Výkon diskovej
jednotky
Rýchlosť otáčania mechaniky určuje
prístupovú dobu média. (Prístupová doba charakterizuje dobu
vyhľadávania v smere polomeru a tiež dobu vyhľadávania v smere
otáčania.) Obvykle sa HD otáča rýchlosťou 3600 otáčok/min
(najmodernejšie vysokootáčkové disky aj rýchlejšie) a FD sa otáča 12
krát pomalšou rýchlosťou rýchlosťou 300 otáčok/min. (Pre účely
testovania HD sa berie čas 0,5 otáčky čo je pre vyššie zmienenú
rýchlosť
8,33 ms).Rýchlosť diskovej jednotky sa merá pomocou:
- Doby prístupu (trvanie na premiestnenia ramienka + trvanie kým sa
natočí príslušný sektor).
- Rýchlosti prenosu dát . Naformátovaný disk má na každej stope značky na
identifikáciu sektora, ktoré oddeľujú jednotlivé sektory od seba.
Diskety sa otáčajú rýchlosťou 5 otáčok / s => pre 9 sektorov po 0,5
kB je rýchlosť prenosu 0,5*9*5 = 22,5 kB/s. HD sa otáčajú rýchlosťou 60
otáčok / s => pri 17 sektoroch po 0,5 kB je rýchlosť prenosu
0,5*17*60 = 510 kB/s.
Väčšina kontrolérov starších HD nedokáže
spracovať tok dát s rýchlosťou 0,5 MB/s. Okrem toho v zápise sú ešte aj
kontrolné informácie (samoopravný kód ECC - Error Corecting Code, ktorý
analyzuje a veľakrát aj koriguje chyby pri prenose), ktoré predstavujú
dáta naviac a spomalenie prenosu. Kvôli zvýšeniu rýchlosti prenosu nie
sú dáta na HD usporiadané v susedných sektoroch ale s faktorom
prekladania. Napríklad pri faktore prekladania 1:6 sa číta
každý 6 sektor, čím sa získa počas otáčky čas na prečítanie 3 sektorov
za otáčku a tým sa zvýši rýchlosť prenosu dát tri krát (na 180 B/s).
Niektoré moderné kontroléry HD, aby
zrýchlili svoju prenosovú rýchlosť bez nutnosti prekladaného zápisu
sektorov :
- Čítajú a tiež kontrolujú naraz celú
stopu (full track buffering) , takže pri prekladaní 1:1 je rýchlosť
prenosu dát 510 kB/s.
- Používajú pamäť typu Cache (Caching
Controllers) s mikroprocesorovým ovládaním.
Vyrovnávacia
pamäť HD (Cache)
Cache HD slúži k skladovaniu dát
prúdiacich mezi diskom a základnou doskou. Fyzicky býva cache HD
realizovaná dvojakým spôsobom:
- Hardwarovo , keď cache je súčasťou
kontroléra. Tu sa používajú veľkosti 128 kB pre EIDE a 256 kB pre SCSI.
- Softwarovo, keď ako ďalší priestor
pre vyrovnávaciu pamäť využíva operačnú pamäť. (Rozpor: veľká cache je
rýchlejšia ale potom zostáva menej pamäti pre operačný systém a ostatné
aplikácie.) Často sa používa dynamické riadenie veľkosti vyrovnávacej
pamäti (Vcache-Virtual Cache). Ak operačný systém potrebuhe pamäť je
táto Vchache zmenšená a naopak pri diskových operáciách je zväčšená.
Kompaktné disky (CD - Compact Disk)
Technológiu zápisu laserovým lúčom možno
využiť nielen pre audio alebo video prehrávanie ale aj na uloženie dát.
Na rozdiel od HD, ktoré majú sústredné kruhové stopy rozdelené do
sektorov, má CD-ROM jedinú špirálovú stopu, ktorá začína uprostred
disku a odvíja sa smerom von. Takmer 5 km dlhá stopa je rozkúskovaná na
rovnako dlhé sektory alebo bloky. Informácia je v blokoch, stopy v
tvare malých priehlbní nerovnakej dĺžky, zvaných pity. Tieto sú
preložené rovnakými oblastiam - poliami. Polia a priehlbne na diskoch
nepredstavujú nuly a jednotky ale jednotka je vyvolaná prechodom medzi
pitom a priehlbňou, žiadna zmena reprezentuje nulu. Kódovanie dát
zodpovedá formáru RLL.
Dátový sektor (2352 bajt) CD-ROM je
tvorený:
- synchronizačným záhlavím;
- záhlavím s adresou sektoru;
- jedrom sektoru tvoreným dátovou
časťou;
- segmentom opravného kódu EDC/ECC
(Error detection codes/ Error correction codes).
Dátové bity disku musia prebehnúť pod
čítacou hlavou konštantnou rýchlosťou. To vyžaduje meniť rýchlosť
otáčania disku v závislosti na polohe hlavy - ak sníma oblasť z
vonkajšieho okraja disku musí sa rýchlosť rotácie znížiť. Táto metóda
sa označuje ako CLU (Constant Linear Velocity)
Snímacia hlava je v porovnaní s HD
pomerne ďaleko od povrchu (okolo 1 mm), takže jej nehody sú zriedkavé.
Problémom je prach, ktorý môže "zacloniť" laser alebo diódu a spôsobiť
zlyhanie celej komponenty. Prach môže vniknúť do mechaniky pri každom
zasunutí alebo vytiahnutí disku. Preto treba brať CD do ruky vždy len
za okraj (CD sa vkladá potlačenou stranou hore) a nesiahať na záznamovú
(nepotlačenú) stranu. Nečistoty z disku sa dajú odstrániť ľahkým
otrením disku jemnou handričkou. Disku škodí zvýšená teplota, slnečné
žiarenie, ako aj ohýbanie, resp. iné mechanické namáhanie.
 |
Obr.
95. Pricíp snímania z CD. |
 |
Obr.
97. Pripojenie IDE CD ROM a ďalších zariadení k zvukovej karte. |
Pripojenie mechaniky CD umožňuje
rozhranie SCSI alebo IDE-ATAPI (ako sekundárny - slave disk, aby
nebrzdil rýchlejší HD). Výkonnosť jednotky CD sa meria podobne ako u HD
pomocou:
- Prístupovej doby -
udáva časový úsek, ktorý je nutný k tomu, aby sa na CD našli určité
dáta. Metóda nie je normovaná a u priemernej mechaniky býva okolo 200
ms, u špičkových zariadení 100 ms.
- Prenosovej rýchlosti
-
vychádza zo základnej normy, vypracovanej firmami Sony a Philips (150
kB/s zodpovedá 15 sektorom). Producenti mechaník CD zvyšujú neustále
otáčky disku a tým aj prenosovú rýchlosť. Rýchlosť CD-ROM je udávaná
vždy v násobkoch základnej normy Sony + Philips. Bežne existuje
osemnásobná rýchlosť ale aj špičkové mechaniky s 24 krát vyššou
rýchlosťou (jej prenosová rýchlosť je teda 24*150 kB/s = 3,6 MB/s).
CD - R (Compact Disk
Recordable) umožňuje vykonávať užívateľský jednorázový zápis dát.
Mechanika je podobná CD-ROM len laser je výkonnejší, aby mohol
vypaľovať. (Pri čítaní sa používa menej aktívny režim.)
Ďalší vývoj rýchlejších
a objemnejších pamätí
Počítače budúcnosti sa neobídu bez
lepších pamätí, ako majú tie súčasné. Kapacita súčasných pevných
diskov, v ktorých sa informácia zaznamenáva pomocou magnetického poľa
sa pohybuje okolo 4 GB. Najvýkonejšim masovo vyrábaným pamäťovým médiom
v súčasnosti je digitálny videodisk (DVD Digital
Versabile Disk tiež ako Digitál Video Disk), ktorý má v
najjednoduchšom prevedení kapacitu 4,7 GB. Pri zápise po oboch stranách
a v dvoch vrstvách môže obsiahnuť až 17 GB, čo je osem hodín kvalitného
videozáznamu. Pritom DVD nie je nič iného ako obyčajný CD ROM, u
ktorého zápis, uskutočňovaný pomocou zaostreného laserového papršleku,
je viac zhustený.
DVD je nová nastupujúca kategória
digitálnych diskov splňujúca požiadavky kladené na videorekordér. Má
rovnaké rozmery ako bežné CD (existujú aj v obmene 80 mm). Disk je
dvojstranný a zápis možno vykonávať na každú stranu v dvoch vrstvách.
Laserový lúč s kratšou vlnovou dĺžkou je zaostrený vždy len na jednu
rovinu rozozná menšie pity a plôšky ako. u klasického CD. V plánoch
producentov sú varianty:
- DVD-R pre neopakovaný
zápis užívateľom;
- DVD-RAM pre opakované ukladanie dát (čo môže znamenať koniec
klasických videorekordérov).
Stále tenší laserový lúč však raz narazí na
hranicu danú zákonmi optiky a fyziky. Spoločnosť Norsam Technologies
preto prišla s myšlienkou nahradiť ho prúdom Iónov. Zväzok vychádzajúci
z iónového dela by mohol mať priemer 50 nm, čím by kapacita disku
vzrastla na viac ako 160 GB. Problémom však je, že zatiaľ čo u
laserového zápisu možno informáciu čítať rovnakým druhom svetla, akým
bola zaznamenaná, teda laserom, Iónove delo vyžaduje, aby odborníci
našli nejakú inú metódu čítania (napríklad pomocou princípu založenom
na elektrónovom mikroskope).
Vývoj sa môže uberať aj inými cestami.
Nesmierne možnosti by mohli poskytnúť organické zlúčeniny, napríklad
použiť na zakódovanie informácie molekuly DNA (deoxyribonukleovej
kyseliny, ktorá je základným nosičom informácie o princípe, stavbe a
prevádzke živých organizmov). Práce na využití DNA v kybernetike sú
zatiaľ na samotnom začiatku a skutočné výsledky, ktoré z toho raz vzídu
si možno len obtiažne predstaviť.
Doterajšie pevné disky počítačov, ktoré
obsahujú rad mechanických (a teda zraniteľných prvkov), by mohli časom
nahradiť polovodičové pamäti v pevnej fáze. Informácie sa v nich
uchovávajú priamo v štruktúre hmoty, takže nemusia obsahovať pohyblivé
súčiastky. Experti pracujú i na podstatne exotickejších typoch ako sú
pamäti v pevnej fáze. Sľubne sa javia predovšetkým vrstvené polyméry,
na ktoré možno pomocou laseru zaznamenať veľké množstvá dát. Nórska
firma Opticon napríklad tvrdí, že raz dokáže na kúsok polyméru o
veľkosti kreditnej karty zanamenať viac ako 100 TB, teda desaťtisíc
krát viac ako je kapacita dnešných priemerných HD. Príťažlivosť
polymérov pre výrobcov spočíva aj v tom, že sú lacné a po opotrebovaní
bez problémov recyklovateľné. Až bariéra nízkej kapacity pamätí raz
padne bude to znamenať nielen revolúciu v počítačoch ale ajj v iných
zariadeniach s chúlostivou mechanikou, napríklad videokamerách.
DVD potrebuje ku svojej práci kódovaciu
obrazovú normu MPEG-2. MPEG je skratkou (Motion Picture
Expert Group) a značí postup pri kompresii pohyblivých obrázkov, ktoré
normálne potrebujú vysokú kapacitu pamäte. Princíp komprimácie dát MPEG
využíva faktu, že zdanlivý pohyb sa skladá z postupnosti jednotlivých
obrázkov a tie informácie, ktoré zostávajú rovnaké ako v predošlom
obrázku sa pokladajú za relatívne zbytočné, nakoľko sú dosiahnuteľné
pomocou odkazu na predchádzajúci obrázok.
Logická
štruktúra disku
q Architektúra systému MS DOS
MS DOS je
operačný systém:
- Jednouživateľský - schopný prijímať príkazy len z jedného vstupného
zariadenia, (napríklad na rozdiel od UNIX) navrhnutý pre 1 užívateľa PC.
- Jednoprogramový -
podporuje spustenie a beh len jednej úlohy (s výnimkou príkazu PRINT).
Multiprocesing je možný len pomocou špeciálnej nadstavby (Windows).
- Hierarchický - s
rozdelením na niekoľko častí, medzi ktorými je definované rozhranie,
prostredníctvom ktorého jednotlivé časti systému komunikujú. Každá
úroveň cez rozhranie využíva len služieb najbližšej úrovne
(hierarchicky). Napríklad užívateľ a služobné programy komunikujú len
cez jadro operačného systému. Aplikačné programy niekedy kvôli
zrýchleniu môžu obísť jadro operačného systému.
 |
Obr.
98. Vrstvová hierarchická štruktúra MS DOS. |
MS DOS má vrstvovú architektúru. Najnižšia
vrstva, ktorá zabezpečuje priamy styk s technickými prostriedkami
počítača sa nazýva BIOS (Basic Input Output System). Táto vrstva
je závislá na technickom vybavení a je ju nutné pre každú inštaláciu
systému špeciálne upraviť. Pri jej realizácii na druhej strane možno
využiť všetky schopnosti konkrétneho procesora (nemusí byť napísaný v
kóde CPU 80x86).
Z vonkajšieho hľadiska predstavuje BIOS
podsystém fyzického vstupu a výstupu. Skladá sa z pevnej a variabilnej
časti. Pevná časť je rozdelená na 2 zložky, uložené jednak v
pamäti ROM (ROM BIOS), jednak v súbore IBMBIO.com (pripadne IO.sys).
Pevná časť zabezpečuje okrem technických testov počítača, zavádzanie
systému a ďalej obsahuje sadu programov pre ovládanie štandardných
prídavných zariadení (tzv. drivers).
K pevnej časti je v okamihu štartovania
systému doplnená sada ovládačov pre neštandardné prídavné zariadenia.
Táto variabilná zložka vrstvy BIOS je skonfigurovaná na základe
informácii uvedných v súbore CONFIG:sys.
Jadro systému tvorí druhú vrstvu
tzv. DOS (Disk operating system), ktorá je už nezávislá na technickom
prostredí. Z vonkajšieho pohľadu realizuje jadro
(kernel)
logický vstup a výstup (včetne systému ovládania súborov) a zaisťuje i
ostatné služby poskytované programom. Jadro je uložené v súbore
IBMDOS.com (prípadne MSDOS.sys).
Všetky ďalšie časti systému sú
vybudované nad jadrom, rovnakými spôsobom ako všetky ostatné programy.
Patrí sem interpréter riadiacich príkazov, tranzientné príkazy a
služobné programy.
Základný styk s užívateľom sprostredkuje
interpret
príkazov (uložený v súbore COMMAND.com), ktorý číta a interpretuje
príkazy zadávané užívateľom prostredníctvom klávesnice alebo z vopred
pripravenej dávky príkazov.
Vykonávací kód príkazov je zčasti priamo
včlenený do interpreta príkazov (tzv. interné príkazy),
ostatné príkazy spôsobia prechodné natiahnutie zodpovedajúceho kódu z
disku (tzv. externé príkazy). Ľubovoľný zavediteľný program
možno preto chápať ako súčasť repertoára príkazov.
Pri spracovávaní príkazov je vytvorená v
pamäti zóna nazývaná programový segment (PSP - Program
Segment Prefix - dátová štruktúra, uložená v rezervovanej oblasti
(o
dĺžke 256 byte) na začiatku bloku pamäte, v ktorom bude prechodne
(tranzientne ) umiestnený (napríklad uživateľský) program.). Sem uloží
systém (okrem iného) všetky parametre príkazu. PSP slúži aj ako
komunikačná oblasť medzi MS DOS a programom.
Programy, zavedené a spustené
interpréterom, spolupracujú väčšinou s prostredím cez služby jadra
systému. MS DOS využíva pre tento účel prerušenia. Ak obchádza program
služby jadra (buď používa priamo služieb vrstvy BIOS alebo priamo
komunikuje s technickými prostriedkami) prestáva byť jednoducho
prenosný na rôzne inštalácie systému MS DOS.
 |
Obr.
99.Logická štruktúra disku. |
qLogická štruktúra disku v MS DOS
Jedna z najdôležitejších funkcii
operačného systému je organizácia dát na vonkajších médiách. Systém MS
DOS rozoznáva dva typy zariadení: znakové (napríklad
tlačiareň) a blokové (napríklad disk). Informačným
celkom
na blokovom médiu je logický súbor. Súbory sú združované do skupin
nazývaných adresáre. Logické súbory sú v rámci adresára identifikované
dvojicou - meno.typ, kde meno je postupnosť max. 8 znakov a typ je
postupnosť max. 3 znakov. MS DOS (od verzie 3:3 ) prevzal od Unixu
hierarchickú (stromovú) štruktúru adresárov s prístupom k súboru
pomocou manipulátora (handle), ktorý ukazuje na aktuálny logický
záznam. (Na logickej úrovni sa súbor skladá z logických záznamov pevnej
dĺžky). Služby jadra operačného systému umožňujú logický záznam
prečítať, zapísať, presmerovať (nastaviť na požadované číslo).
Pri fyzickej štruktúre sú cylindre HD
číslované podobne ako stopy - od vonkajšej koncentrickej kružnice ( má
číslo 0) smerom do stredu. Povrchy, s ktorých čítajú dáta alebo
zapisujú dáta pomocou snímacích hláv sú číslované tiež od 0 (hlava =
povrch). Sektory sú číslované od 1. Takže poloha nejakého záznamu je
určená kombináciou: cylinder, hlava, sektor.
Namiesto takejto fyzickej interpretácie
(geometrickej, alebo očíslovanej ako absolútne sektory) chápe MS DOS
disk ako lineárnu postupnosť logických sektorov. Takto
špecifikované relatívne sektory MS DOS počíta od prednej časti k zadnej
tak, že logický sektor 0 leží na valci 0, hlave 1 a sektore 1.
Priestor s valcom 0, hlavou 0 (a
sektormi 1 až 17, ak má HD napríklad 17 sektorov) leží mimo MS DOS
logickej štruktúry a nie je určený pre užívateľské dáta a súbory, ale
je v ňom uložená informácia o disku. Logická štruktúra disku (obr. 99)
vychádza z prvej tabuľky MBR (Maser Boot Record). Táto
rozdeľuje disky na oblasti partition (celkom 4). V
každej oblasti potom môže byť umiestnený aj odlišný operačný systém: V
jednej oblasti DOS môže byť vytvorené aj viac logických diskov.
Oblasť sa potom rozdelí na primárnu (primary) a rozšírenú
(extended). Primárna je tá, v ktorej sú uložené systémové súbory
(odkiaľ
sa pri štarte počítača uloží operačný systém do operačnej pamäte). MBR
tvorí základ logickej štruktúry a má dve časti: zavádzací záznam a
tabuľku oblastí.
- Zavádzací záznam (boot) - krátky program, spúšťaný pri štarte počítača. Jeho
úlohou je prečítať tabuľku oblastí a nájsť aktívnu oblasť, z ktorej sa
uloží systém.
- Tabuľka oblastí (Partition
Table ) - delí disk na oblasti
(partition). Ak sa náhodou zmaže táto tabuľka tak sa stratí informácia
o celej štruktúre disku a tým aj všetky dáta. Preto je tento záznam
často cieľom vírových programov.
 |
Obr.100.
Delenie na logické disky. |
Záznam DBR (DOS Boot Record) -
je (obr. 99) "začiatkom" primárnej oblasti DOS, ktorý bol
vytvorený pri logickom formátovaní disku. Opäť má dve časti:
- Krátky zavádzací program,
ktorého úlohou je uloženie systémových
súborov z disku do operačnej pamäti. Umožňuje operačnému systému
"prevziať vládu" nad počítačom.
- Tabuľka BPB (BIOS Parameter
Block), v ktorej sú uložené údaje o základných parametroch
disku - identifikačná informácia o disku a ukazovateľ k tabuľke FAT
(Konkrétnejšie: informácia o delení disku na logické časti, o počte
sektorov pripadajúcich na klaster, o počte bajtov v sektore, o počte
sektorov pre FAT, o počte sektorov na stopu, o počte snímacích hláv a o
mieste uloženia FAT).
Extended Partition Table EPT
je "falošným" MBR, umiestneným v rozšírenej oblasti DOS. Jej
funkciou je ukázať na ďalší EPT v rozšírenej oblasti a prepojiť tak
jednotlivé DOS oddiely disku v ktorej:
Koreňový adresár
(Root), slúži ako
zoznam položiek identifikujúci súbor podľa adresára, mena, veľkosti a
údajov o dátume a čase vzniku súboru. (Položky adresára tvoria záznamy
32 bajtov dlžky. Okrem mena súboru a atribútov súboru (h - skrytý, r -
len na čítanie, a - archivačný, s -systémový) je tu tiež uvedená dĺžka
súboru, dátum vytvorenia súboru a info o počte klasterov, v ktorých je
súbor uložený. K podadresáru je rovnaký prístup ako k súboru. Na
rozdiel od koreňového adresára dlžka podadresára nie je limitovaná.) Na
konci (na offsete 1AH ) každej položky koreňového adresára je
štartovacie číslo klastera (2 bajty), ktoré špecifikujú kde sa začína
súbor).
Napríklad súbor alfa .txt v koreňovom
adresári je súbor špecifikovaný 32 (20H) bajtovými položkami s
nasledovným obsahom vybraných bajtov:
Offset položky koreňového adresára |
0 H |
Alfa |
teda
meno súboru |
08 H |
Txt |
a
koncovka |
1A H |
0002 H |
=> adresa štart klastera 2, kde sa začína súbor alfa .txt |
- Tabuľka
FAT (File Alocation
Table => 2 kópie) špecifikuje
ako využívajú súbory oblasť disku
- (resp. aj info o nevyužiteľnej
oblasti disku s defektami).
Jednotkou prístupu na disk - alokačnou
jednotkou pamäťového priestoru je klaster (Cluster), ktorý
vystupuje ako najmenší diskový priestor, ktorý môže MS DOS vyčleniť pre
súbor. Napríklad súbor o dlžke 1 bajt zaberie 1 klaster. Diskety
používajú klaster veľkosti sektoru (512 bajt) u HD býva klaster o
veľkosti 8 sektorov (4096 bajt) a pre velkokapacitné HD bývajú aj
dlhšie klastery.
Každý klaster má zodpovedajúci záznam vo
FAT. (0 reprezentuje voľný klaster, FFF7H = BAD - vadný cluster, FFF0H
- FFF6H - rezervovaný klaster, FFFF8H - FFFFFH = EOF - posledný klaster
súboru a ľubovolná hodnota okrem uvedených slúži ako ukazovateľ na
ďalší klaster).
 |
Obr.
101. Príklad obsadenia položiek tabuľky FAT, kedˇ súbor nezaberá
súvislú oblasť. |
Príklad na
obr. 101 ilustruje ako sa využíva FAT (so 16 bitovým adresovaním
položiek) na alokovanie diskového priestoru pre vyššie spomenutý súbor
alfa.txt:
Prvé 2 vstupy FAT (klaster 0 a 1 na
obrázku 101) sú rezervované v MS DOSe ako BIOS parametere na popis
média, resp. ako označenie posledného klasteru. Reálny
začiatok súboru alfa.txt ako prvého programu na disku je od 2 klastera,
Potom súbor pokračuje reťazovite naviazanými položkami do 6 klastera,
ďalej pokračuje v 10 (AH) klasteri a koniec je v klasteri 8.
Klastery nemusia tvoriť spojitú oblasť.
Súbor teda može byť rozdrobený - fragmentovaný. Fragmentáciu
možno zistiť a odstániť napríklad pomocou programu SD (Speed Disk z
balíka NU). Pri zmazaní súboru sa vymaže len reťazec položiek vo FAT.
Ak teda vynulované položky neboli medzičasom pridelené ďalším súborom a
prepísané, možno vymazaný súbor obnoviť, napríklad pomocou Unerase z
balíku Norton Utility.
Ochrana
prístupu k súboru pomocou SHARE |
Cesta,
Meno súboru, atribúty |
Logické
sektory ( klastery) |
Číslo
mechaniky, hlava, stopa, fyzický sektor |
Obr. 102. Štvorvrstvová
štruktúra systému FAT pod MS DOS
 |
Obr.103.
Príklad uloženie FAT systému na disk. (V HD s kapacitou 8 MB sa
nepoužíva delenie na logické segmenty (Partition) => stopa 0 od MS
DOS verzie 3.2 rezervovaná pre Partiton segment zostane nevyužitá,
klaster tvorí 8 sektorov) |
q Správa
súborov v MS DOS na báze FAT
Tabuľka lokalizácie súborov FAT
(File Alocation Table) používaná v MS
DOS bola navrhnutá pre diskety, až neskôr (od MS DOS verzie 2.0) sa
rožšírila jej použiteľnosť aj na HD. Počnúc verziou 3.3 podporuje MS
DOS aj rozdelenie disku na logické oblasti (Partitions), ktoré môžu byť
väčšie ako 32MB a od verzie 4.0 podporuje MS DOS logické segmenty do
veľkosti 2 GB, s maximálnou dĺžkou súboru do 2GB. Z éry disketových PC
zostalo však ešte ohraničenie dĺžky mena súboru (8 znakov meno + 3
znaky typové rozšírenie) ako aj nerozlišovanie malých a veľkých znakov
v mene súboru.
FAT tabuľka disku ovláda ako jednotku
prístupu na disk niekoľko susedných sektorov tzv. klaster. Tabuľka FAT
má takto prístup ku každému klasteru disku. Informuje o tom, či je
klaster voľný alebo či súbor tvorí niekoľko klasterov. V adresári nie
je zaznamenané len meno súboru ale aj číslo prvého súborom použitého
klastera, ako aj odkaz na druhý klaster, resp. na ďalšie zreťazené
klastery.
MS DOS organizuje prístup k súborom
pomocou tabuľky FAT v 4 vrstvách (obr. 102). Najvrchnejšia vrstva
(spojená s programom SHARE od verzie 3.1 ) slúži na zabezpečenie
ochrany dát pod MS DOS. Druhá horná vrstva umožňuje užívateľovi
modifikovať cestu, meno súboru a atribúty súboru. Tretia vrstva pracuje
s logickými sektormi ako lineárnou postupnosťou 512 bajtových blokov
dát. Tieto logické sektory môžu byť pomocou prerušení zo strany
programov jednak čítané, resp. môže byť do nich zapisované tak, že sú z
logických sektorov prekonvertované na fyzické sektory disku. Najnižšia
vrstva umožňuje obsluhu fyzického rozhrania disku (=> prístup k
mechanike, hlave, stope a sektoru.).
Pri veľkokapacitných diskoch je
organizácia súborov na báze FAT spojené s nevýhodnými kompromismami:
- Málo efektívne využitý priestor na
HD. Tabuľka FAT, v ktorej počet položiek môže byť 16 bitové číslo,
poskytuje maximálne 65535 klasterov, rovnako pre 10MB ako aj pre 400MB
disk. Ak by sa požíval 512 bajt sektor ako jednotka prístupu na disk,
tak celková kapacita disku by bola obmedzená na 32 MB. Tento problém
rieši FAT zhlukovaním sektorov do základných jednotiek - klasterov.
Počet sektorov v zhluku sa pohybuje od 4 do 64. Nevýhodou je plytvanie
miestom na disku. (Pri jednostrannej diskete tvorí klaster jeden
sektor, pri Double-Density-Formate sú 2 sektory spojené do jedného
klastera, pri 10MB disku je už 8 sektorov spojených do 1 klastera a
pod.)
- Jednoduché zreťazenie klasterov v
tabuľke FAT (uloženej v krajnej stope 1), ktoré určuje uloženie súboru,
nie je optimálne z hľadiska bezpečnosti (napriek druhej kópii FAT
uloženej hneď za prvou FAT), hlavne pri veľkej fragmentácii disku
(=> môže dôjsť k strate informácie o polohe klasterov).
- Prístup k súboru vyžaduje mnoho
pohybov snímacej hlavy, hlavne pri fragmentovanom súbore. (Najprv sa
získa informácia o prvom klastere z FAT v krajnej stope 1, potom sa
prečíta klaster, uložený niekde mimo okraj disku, po prečítaní sa hlava
sa znova nastaví na FAT. Tu sa ziska informácia o druhom klastere,
takže hlava sa neustále musí pohybovať medzi krajnými stopami a stopami
vnútri disku.)
Základným spôsobom uchovávania dát je ich
ukladanie do súborov. Vytváranie, hľadanie, mazanie či otváranie a
zatváranie, čítanie a zápis súborov patria k najčastejšie používaným
operáciám v používateľských programoch. MS DOS umožňuje operovať so
súbormi pomocou:
- Funkcie riadiaceho bloku súboru FCB
(File Control Block ) - dátovej štruktúry (obr. 104) s
informáciou
o súbore, historicky používanej v počiatočných disketových verziach
MS DOS. FCB nepodporuje hierarchickú štruktúru, je efektívny len v
aktuálnom adresári určitého disku
- Funkcie manipulátora súboru - handle,
ktorý je priradený každému otvorenému súboru ako rozlišovacia jednotka.
Je to reťazec zakončený 0 a kompletne popisuje lokalizáciu súboru
(včetne disku a mnohoúrovňových adresárov). Na rozdiel od FCB sa tvorí
vnútri operačného systému, nie v uživateľskej pamäti. Handle podporuje
presmerovanie I/O (pretože za manipulátorom môže byť skrytý nielen
súbor ale aj tlačiareň, obrazovka a pod. Handle tiež podporuje
zdieľanie a uzamykanie súborov (príkaz SHARE). Tzv. štandartné
manipulátory:
- 0 - vstup CON,
- 1 - výstup CON,
- 2 - výstup chýb na CON,
- 3 - komunikačná linka AUX,
- 4 - PRN).
q Vstup / výstup zo súboru
Z hardwareového hľadiska je každý súbor
postupnosť bajtov, uložených na nejakom médiu (najčastejšie na disku) v
niekoľkých blokoch. Bloky majú rovnakú veľkosť a nemusia nutne ležať za
sebou. Ako sa s nimi pracuje to závisí len od operačného systému. Súbor
je teda vutváraný podľa praviduel daných operačným systémom. Prístup k
súboru može byť jednak sekvenčný a jednak i náhodný.
Z užívateľského hľadiska je súbor
postupnosť za sebou sledujúcich bajtov od začiatku do konca súboru.
Starosťou operačného systému je , aby nám tieto bajty dodal v
tom správnom poradí.
Z dôvodu zvýšenia rýchlosti sú I/O
operácie bufferované, t.j.
- Pre vstup sa prečíta naraz
celý blok dát z disku do pamäti (bufferu). Jednotlivé položky sa
sa čítajú z pamätia nie priamo z disku. Ak teda potrebujeme
prečítať 2 znaky zo súboru, prečíta sa do pamäti celý úsek súboru
(napr. blok dát o veľkosti 512 bajtov), v ktorom sú tieto 2 znaky.
Potom sa už bez prístupu na vonkajšie médium prečítajú z pamäti
potrebné 2 znaky - čo je podstatne rýchlejšie.
- Pre výstup sa dáta zapisujú
nie
priamo na disk, ale do buffera (pamäti) a keď je plný, zapíše sa
automaticky obsah bufferu na disk do súboru ako jeden blok dát.
Výhodou je opäť väčšia rýchlosť zapisovania do pamäti než na disk.
Súbor je niekedy ukončený špecialnym
znakom EOF (1AH=26="Ctrl Z"). Znak EOF sa používa ako znak konca
súboru pri vstupu z terminálu. V prípade, že tento znak nie je
použitý dokáže operačný systém zistiť koniec súboru na základe známej
dlžky súboru.
Štandardný vstup a výstup stdin,
stdout
Práca so súborom sa moc nelíši od práce
s obrazovkou a klávesnicou. V operačnosm systéme UNIX a MSDOS sa
pracuje s klávesnicou a s obrazovkou ako so súborom. Pomocou
špecialneho pointera (handle) sú otvorené pri spustení programu dva
súbory stdin a strdout, predstavujúce vstup z klávesnice a výstupy na
obrazovku. Toto umožňuje operačnému systému jednoducho
presmerovať napr. vstup zo súboru alebo výstup zo súboru bez zásahu do
vlastného programu.
q Prístup k súboru
- Sekvenčný zápis je
spôsob zápisu, pri ktorom sú vždy novo zapisované dáta uložené na
koniec súboru. Dáta sú v súbore, do ktorého je zapisované iba
sekvenčne, uložené v rovnakom poradí, ako boli zapisované.
- Sekvenčné čítanie umožňuje
používateľskému programu čítať dáta postupne od začiatku súboru smerom
k jeho koncu. Dáta zo súboru vytvoreného metódou sekvenčného zápisu
budú čítané v rovnakom poradí, ako boli zapisované.
- Priamy zápis naopak
umožňuje zapisovať dáta na ľubovoľné miesto v súbore. To dovoľuje
nielen zapisovať dáta na koniec súboru, ale aj meniť dáta uložené
predtým.
- Priame čítanie umožňuje
čítať dáta zo súboru v ľubovoľnom poradí.
Adresa |
Dĺžka |
Význam |
00H |
1B |
Číslo
jednotky (0=aktuálna, 1=A,, 2=B) |
01H |
8B |
Meno
súboru alebo rezervovaného zariadenia |
09H |
3B |
Prípona
mena súboru |
0CH |
1W |
Relatívne
číslo bloku v súbore |
0EH |
1W |
Veľkosť
záznamu |
10H |
2W |
Veľkosť
súboru v bajtoch |
14H |
1W |
Dátum
posledného zápisu do súboru |
16H |
1W |
Čas
posledného zápisu do súboru |
18H |
8B |
Rezervované
pre DOS |
20H |
1B |
Relatívne
číslo záznamu v bloku |
21H |
2W |
Relatívne
číslo záznamu od začiatku súboru |
Obr. 104. Štandardný
riadiaci blok súboru FCB.
Používateľský program musí pri volaní
uviesť ukazovateľ na riadiaci blok súboru FCB. Ak je otvorených viac
súborov naraz, musí byť ku každému otvorenému súboru priradený vlastný
riadiaci blok. (Počet zároveň otvorených súborov je obmedzený premenou
FCBS v súbore config.sys). Pri otváraní súboru si operačný systém do
rezervovaných položiek riadiaceho bloku poznamenáva dôležité informácie
o danom súbore.
Každé čítanie alebo zápis sa vzťahuje na
jeden záznam. Veľkosť záznamu môže nastavovať používateľský program
zmenou príslušnej položky v FCB. Implicitne je pri otvorení nastavená
veľkosť záznamu 128 bajtov. Týchto 128 bajtov tvorí jeden blok. V FCB
sa udržujú ukazovatele aktuálneho bloku a aktuálneho záznamu. Pomocou
nich sa systém orientuje pri sekvenčných zápisoch a čítaniach. Operácie
s priamym prístupom sa riadia inou položkou FCB - ukazovateľom
relatívneho čísla záznamu od začiatku súboru. Všetky presuny údajov sa
vykonávajú cez diskovú vyrovnávaciu pamäť DTA (Disk Transfer Area).
HPFS
pre správu súborov v OS/2
S cieľom odstániť nedostatky a
ohraničenia operačného systému so systémom FAT vyvinul IBM a Microsoft
nový operačný systém ( v roku 1989 pod názvom OS/2), s novým systémom
správy súborov HPFS (High Performance File System),
ktorý
tvorí súčasť generalizovaného rozhrania disku IFS
(Installable File System) pre mnohé operačné systémy. Základná
myšlienka
zavedenia HPFS bola:
- Organizácia prístupu k súborom na
veľkokapacitných diskoch (max. veľkosť logickej oblasti - partition je
64GB, maximálna dĺžka súboru 2GB a maximálna veľkosť disku, ktorá je
podporovaná HPFS je 2 TB). HPFS pracuje priamo so sektormi, nezhlukuje
ich a preto neplytvá priestorom na disku.
- Zrýchlenie prístupu k dátam na HD.
Adresáre umiestňuje HPFS v okolí strednej stopy disku, takže potrebný
posuv hlavy je len cez polovicu polomeru disku. HPFS radí vstupy do
adresárov, abecedne zoradených do binárneho stromu ( B - tree), čím
umožňuje zrýchlyť prehľadávanie. Plne využíva funkciu vyrovnávacej
(Cache) pamäti. Spôsob "lenivého písania (Lazy Write - Caching)"
umožňuje využívať celú cache pamäť nielen k čítaniu ale aj pre zápisy,
vykonané vo vhodných okamžikoch pri menšej záťaži systému. (Pri vypnutí
PC treba preto počkať pokiaľ sa uložia dáta z bufferov.) Zatiaľ čo FAT
ukladá údaje o správe súboru na okrajovú stopu disku a na ďalšie stopy
už ukladá len dáta súborov HPFS umiestňuje riadiace informácie priamo
za príslušné dáta, čím sa ostraňujú zbytočné presuny hlavy.
- Zabezpečiť súbory ďalšími
prídavnými
atribútmi (okrem r, a, h ,s, tzv extended attributes), napríklad
registruje aj kedy bol súbor naposledy čítaný, resp. modifikovaný.
Pomocou uživateľom priradeného záznamu o názve atribútu možno udržovať
súbory v adresári pohromade, napríklad súbory asociované k určitému
užívateľskému programu. Pomocou atribútu ACL (Access Control List)
možno aj v prostredí sietí riadiť prístup užívateľov pomocou hesla.
- Ukladať súbory s popisnejšou
informáciou o súbore. (Zachováva sa koncepcia adresárov a podaresárov.
Názov adresára ako aj názov súboru môže mať dlžku až 254 znakov. Názov
môže obsahovať ľubovoľný počet bodiek a medzier. Nerozlišuje malé a
veľké znaky v mene súboru, ale zachová tvar zápisu => neumožní
vytvoriť v adresári 2 rovnaké súbory, odlišujúce sa len typom znaku)
Na rozdiel od FAT je HPFS nainštalovateľný
systém (zavedie sa príkazom IFS=HPFS.IFS v config.sys). Môže byľ
nainštalovaný aj na logický disk (t.j. časť disku - partition). V
systéme HPFS je disk rozdelený inak ako pri správe systému pomocou
tabuľky FAT.
Základné informácie
o súbore alebo
adresári sú uložené v zvláštnom sektore - F node.
Napríklad 100 sektorový súbor by v skutočnosti na disku zabral 101
sektorov: 100 sektorov pre dáta a jeden sektor pre F node súboru.
Sektory F node môžu mať rôznu formu; to záleží na tom o ako veľký súbor
sa jedná a koľko má prídavných atribútov. V podstate informujú o
umiestnení súboru a popisujú jeho prídavné atribúty.
Disk s HPFS (obr. 105) je nasledovne
štruktúrovaný:
- Zavádzacia oblasť (Boot
block) o dĺžke 16 sektorov s informáciou o disku (ID informácia -
náveštie disku, verziu operačného systému, použitú pri tvorbe logického
disku a programový kód pre zavedenie systému).
- Superblock, tvorený (sedemnástym) sektorom obsahuje 32 bitové
ukazovatele k hlavným systémovým oblastiam včetne sektora F node
hlavného adresára, mapy voľného priestoru na disku a zoznam vadných
oblastí na disku a tiež ďalšie systémové informácie.
- Spareblock je ďalší
jednosektorový blok s ďalšími systémovými informáciami a bufferom pre
systémové operácie
- Dátové pásmo 1, prvé
8
MB pásmo pre umiestňovanie dát. Minimálna jednotka pridelovaného
priestoru na disku nie je alokačný blok (klaster) ale 0,5 kB sektor.
Disky sú rozdelené do dátových pásiem po 8 MB, bez ohľadu na veľkosť
disku.
- Bitová mapa pre dátové pásmo 1,
tvorené 4 sektorovým pásmom (2 KB) hneď za dátovým pásmom 1, popisuje
voľné miesto v dátovom pásme 1. Pre každý sektor dátového pásma 1
existuje 1 bit v oblasti bitovej mapy. Ak je bit rovný 1 je sektor
obsadený; ak sa rovná nule, potom je sektor voľný.
- Bitová mapa pre dátové pásmo 2,
sa nachádza hneď za bitovou mapou 1 a popisuje voľné miesto v dátovom
pásme 2.
- Dátové pásmo 2 a 3 sú
uložené vedľa seba a pripúšťajú, aby jeden súbor bol súvisle veľký až
16 MB. Dvojice bitových máp voľného miesta sú umiestňované medzi
dvojicami dátových pásiem. V strede dátového pásma je umiestnený
adresárový pás, kvôli zabezpečeniu rýchleho prístupu k adresárovým
položkám.
 |
Offset |
Veľkosť |
Popis |
0 |
4 |
Dĺžka
záznamu v adresári |
4 |
4 |
Ukazovateľ
na sektor F node súboru |
8 |
4 |
Dátum
poslednej zmeny súboru |
12 |
4 |
Veľkosť
súboru v bajtoch |
16 |
4 |
Dátum
posledného čítania súboru |
20 |
4 |
Dátum
vytvorenia súboru |
24 |
6 |
|
30 |
1 |
Dĺžka
mena súboru |
31 |
1-255 |
Meno
súboru |
Obr. 107. Štruktúra
adresára systému HPFS.
q Prístup k súborom v HPFS
Z hľadiska výkladu je prístup k súboru
trošku zložitejší (preto kvôli jednoduchšiemu výkladu predpokladajme,
že všetky súbory sú obsiahnuté v hlavnom adresári), ale je rýchlejší
ako pomocou systému FAT.
Hľadanie súboru v hlavnom adresári
prebieha nasledovne (obr.106):
- HPFS hľadá najprv v sektore
Superblok (na offsete 12) 4 bajtovú hodnotu ukazujúcuu na sektor F
node pre hlavný adresár, odkiaľ získa vlastne sektorový offset
pre hlavný adresár. Napríklad ak je tu hodnota 700, tak hodnota ktorú
hľadá HPFS je v 701 sektore segmentu. (Preto v 701, lebo počítať sa
začína od sektoru 0).
- Po prečítaní obsahu hlavného
adresára ziska systém informáciu o ukazovateli na prvý alebo jediný F
node súboru. Záznam v adresári (obr.107) obsahuje, meno súboru,
veľkosť a dátumy (vytvorenia, posledného čítania, a posledných zmien.
Dátum je vyjadrený v 4 bajtovom formáte v sekundách od 1.1. 1970, vďaka
čomu možno jednoducho vypočítať rozdiel dvoch časových období.)
Adresár na obrázku 107 je ukončený prázdnym
záznamom, ktorý má vo všetkých oblastiach nuly, až na pole (s dĺžkou,
ktorá sa rovná 1 + meno súboru), na konci ktorého je marker FFH (dummy
parameter) na označenie konca adresárovej položky. Pretože položky
adresára sú zoradené podľa abecedy je prehľadávanie rýchlejšie.
- V každom F node súboru (obr.108) sa
nachádza osembajtová štruktúra - sektorové pole,
umožňujúca špecifikovať štartsektor (začiatočný offset prvého sektora
poľa) a počet sektorov, ktoré patria súboru.
- V jednom F node súboru môže byť
maximálne 8 takýchto položiek (sektorového poľa), čo pre väčšinu
súborov postačuje. Napríklad na obrázku 108 ak súbor existuje vo dvoch
sektorových poliach od sektora 100 do 106 a 200 do 201. Potom je tento
súbor v 2 sektorových poliach: v sedem sektorovom poli začínajúcom na
sektore 100 a dvoj sektorovom poli začínajúcom na sektore 200. V
sektore F node je priestor na osem takýchto sektorových polí, takže
súbor (pozostávajúci z menej ako osem fragmentov) sa do tejto schémy
vojde.
- Pre veľmi fragmentované súbory
systém HPFS umožňuje, aby sektor F node ukazoval až na 12 alokačných
sektorov, z nich každý môže obsahovať vlastné 40 sektorové pole.
- Nakoniec systém s použitím
informácie zo sektorového poľa nájde samotný súbor.
Za jedinú nevýhodu systému HPFS možno
pokladať väčší priestor (od 3 do 5 MB) pre správu disku, v porovnaní s
64 kB pre 16 bit tabuľku FAT, čo pre veľkokapacitné disky nie je žiadne
mrhanie úložným priestorom, najmä ak sa uschováva veľké množstvo
krátkych súborov.
Správa
súborov v UNIXe
UNIX pri správe súborov používa
mnoho úrovňovú organizáciu, založenú na stromovej štruktúre. Adresár je
typ súboru, ktorého obsahom sú mená súborov a informácie o nich.
Najvyššie v štruktúre adresárov je základný adresár (koreňový - root).
Unix umožňuje špecifikovať cestu k súboru abslolútne alebo relatívne.
V porovnaní s MS DOS alebo OS/2, kde po
zadaní písmena prislúchajúceho mechanike a zadania cesty je možný
prístup k viacerým súborovým systémom (file system), v operačnom
systéme UNIX možno vždy pristupovať len k jednému adresáru.
Prístup k iným súborovým systémom
umožňuje zavesenie (mounting) iného operačného systému ako podadresár
na koreňový adresárový strom. V UNIXe sú možné 3 typy súborov:
- Obyčajné súbory - regulárne
(textové
- organizované po riadkoch ), binárne, databázové (s pevnou dĺžkou
záznamu) a programy.
- Adresáre - informácia o prístupe k
ďalšim súborom.
- Špeciálne súbory predstavujúci
zariadenie.
Každý proces má k dispozícii 20 malých
celočíselných hodnôt - popisovačov súboru ( File descriptor). Prvé tri
deskriptory súboru sú automaticky nastavené na začiatok procesu ( 0 -
štandardný vstup, 1 - štandardný výstup, 2 - error output).
UNIX podporuje dlhé mená súborov ( do
255 znakov). Unix nepoužíva v mene súboru typové rozšírenie súboru
(File extension), takže "." môže byť súčasťou mena súboru. Dôležité
informácie o súbore, ktoré sa nachádzajú v adresárovom súbore sú meno
súboru a číslo popisnej informácie o každom súbore tzv. i - node
(index node). Číslo i -node slúži ako index do tabuľky i - node
kde každý súbor vlastní jeden i - node s nasledujúcou informáciou:
- Typ súboru (adresár, normálny alebo
špeciálny súbor).
- Prístupové práva k súboru
(oprávnenia).
- Počet referencií na súbor
vyjadrených odkazmi (symbolic links). Odkazy na súbor sa môžu nachádzať
v rôznych adresároch. Súbor možno vymazať až po zrušení posledného
odkazu.
- Prístupové privilégia užívateľov k
súboru. (r, w, x).
- Skupina užívateľov súboru. (u, g,
o,
a).
- Dátum posledného prístupu,
posledného zápisu a poslednej zmeny i - node.
- Počet alokačných jednotiek, ktoré
používa súbor.
Položka adresára v UNIX obsahuje číslo i -
node súboru, dĺžku mena súboru a dĺžku položky. Na rozdiel od FAT a
HPFS nie je dĺžka položky stála. (Dosahuje sa tým úspora miesta na
disku. Pri prehľadávaní položiek adresára s premenlivou dĺžkou treba
preto poznať dĺžku položky). Unix alokuje diskový priestor v termínoch
malý a veľký blok ( small and big blocks) tak, že najprv určí priestor
pre súbor pomocou malých blokv a neskôr v rámci údržby môže
prearanžovať malé bloky na veľké.
Zavádzací blok ( Boot
block) a superblok (obr.109) obsahujú informáciu o
veľkosti logických sektorov, veľkosti zoznamu i - node, o veľkosti
jedného alokačného bloku, o počte sektorov a cylindrov a ďalšie.
Skupina cylindra pozostáva
z nad sebou ležiacich stôp HD, čo umožňuje zápis / čítanie dát bez
pohybu snímacej hlavy. Skupina cylindra pozostáva z viacerých susedných
cylindrov. Zo zabezpečovacích dôvodov obsahuje kópiu superbloku, blok
cylindrovej skupiny (okrem popisu obsahuje zoznam voľných i -node a
bitovú mapu alokačných jednotiek dát), ako aj i -node a bloky dát
(alokačné jednotky dát).
Vytvorenie skupiny cylindrov s blízko
ležiacimi i -nodami a blokmi dát minimalizuje dráhu diskovej hlavy.
Kvôli lepšej bezpečnosti sú systémové údaje o organizácii skupiny
cylindra uložené na rôznych cylindroch a sektoroch tak, aby prípadná
hardwareová chyba zničila minimum údajov informácie na disku.
Správa súborov vo Windows NT
Windows NT ( Win NT - New
Technology) je 32 bitový operačný systém, ktorý úplne podporuje
multitasking (súčasné spracovanie viacerých aplikácii naraz) a
multithreating (delenie aplikácie na malé úlohy vykonávané nezávisle od
seba, označované thread). Súčasne Win NT podporujú symetrický
multiprocessing (SMM - vyváženú spoluprácu viacerých procesorov na
rovnakej aplikácii, pričom je podporovaných 32 symetrických
procesorov). Operačný systém Win NT sa vyznačuje predovšetkým
stabilitou
a bezpečnosťou voči zrúteniu ( je schopný vyrovnať sa so zrútením
aplikácie bez toho, aby sa ohrozili ostatné aplikácie).
Win NT je predovšetkým sieťový operačný
systém, ktorý podporuje rôzne protokoly, ako napríklad TCP/IP a
IPX/SPX. Systém dokáže spolupracovať s viacerými súborovými systémami
(napríklad aj FAT pri spolupráci s FD), pričom prirodzeným súborovým
systémom je NTFS (New Technology File System. Medzi
prednosti NTFS, okrem efektívnejšieho využitia priestoru disku, patrí
automatické rozpoznávanie porušených sektorov a následná korekcia tejto
chyby a možnosť on-line komprimácie disku alebo vybraného adresára.
Spoľahlivosť a stabilita systému sa
dosahuje zmenou používateľského rozhrania tak, že správa virtuálnej
pamäte, správa procesov a ostatné služby operačného systému bežia v
samostatnej vrstve jadra systému (Kernel) s názvom Windows NT
Executive. Kernel je samostatný a izolovaný od hardwardových obvodov
kontrolérov prerušenia, časovačov a iných zariadení HAL (Hardware
Abstraction Layer) a sú v ňom implementované základné služby operačného
systému. Jednotlivé aplikačné úlohy sa vykonávajú v rozličných
privilegovaných úrovniach (označovaných ako ring 0 až 3). Modul NT
Executive pritom beží v najprivilegovanejšej úrovni, a teda môže
pristupovať na všetky údaje v celom systéme. Spustené aplikácie naproti
tomu bežia v nižšej úrovni a teda nemôžu zasahovať do práce NT
Executive. Z toho vyplýva, že kód operačného systému je v každom
prípade chránený pred aplikáciami, resp. ich haváriami a v žiadnom
prípade nemôže dôjsť k jeho prepísaniu a teda následnému zrúteniu
celého systému.
V budúcnosti by mal Win NT dostať
podporu 64-bitových procesorov so zabudovanou technológiou clusteringu
(vzájomnej spolupráce viacerých počítačov s možnosťami redundancie pri
výpadku niektorého zo serverov) a zabudovanie podpory plug&play,
aby bolo možné automaticky konfigurovať hardware.
Súborový systém NTFS ponúka rad nových
možností.
- Podobne ako HPFS odstraňuje
problémy, ktoré existujú v súborovom systéme s FAT v DOSe. V NTFS
neexistuje ohraničenie mena dlžky súboru na 8+3 znaky , nakoľko meno
súboru môžu tvoriť až 256 znakov (okrem ?, ", /, \, <, >,
*, |, zobrazí malé a veľké znaky ale pri hľadaní v adresári ich
prevedie na zápis s veľkými písmenami).
- Neexistuje prakticky nijaké
ohraničenie pre veľkosť súboru, adresára alebo pevného disku. (Veľkosť
súborov a diskov môže dosiahnuť až 264 bajtov.) Veľkosť
klastera možno aj na veľkých diskoch voľne zvoliť, takže sa zmenší
značná nevyužiteľná kapacita, tak typická pre FAT. (V NTFS sa upustilo
od koncepcie pevných 512 bajtovových sektorov, používaných v HPFS a
klaster môže tvoriť násobok tejto hardwarovej alokačnej oblasti 512
bajtov). Početné opatrenia zabraňujú strate dát, ku ktorej pri zrútení
programu pod DOS-om pravidelne dochádza.
- Všetky súbory a adresáre sú
zapojené
do mechanizmu riadenia prístupu. Rôzne prístupové operácie (čítanie,
zápis, mazanie) môžu byť dovolené alebo zakázané separátne pre
ľubovoľného používateľa alebo skupinu.
- Kľúčom k internacionalizácii je
16-bitová znaková sada Unicode, ktorá pokrýva takmer všetky
moderné jazyky. Pre NTFS to znamená, že všetky názvy súborov sa
ukladajú v Unicode. Takto môžu byť v jednom adresári uložené súčasne
súbory s menami v cyrilike, hebrejčine a pod., pokiaľ je nainštalovaný
software, ktorý bude takéto mená súborov správne zobrazovať.
- Účinosť a spoľahlivosť potrebná pre
správu veľkého množstva dát sa zvyšuje transakčne orientovanou
činnosťou NTFS. Transakcie sa ukladajú do súboru $LogFile (vykonáva sa
to postupne tak, že sa najprv zapíše predpokladaná zmena (napríklad
zmaž súbor) spolu s inverznou operáciou (napríklad v danom príklade
znovu vytvorenie súboru) do log-súboru, potom sa vykoná samotná zmena
na disku a až potom sa vykonaná zmena znova zapíše do log-súboru).
Vďaka tomu neúplné zmeny (napríklad adresárov a zoznamov alokačných
blokov) môžu byť po prípadnom výpadku systému buď skompletizované alebo
odvolané. Podobne výskyt vadného sektoru na disku nespôsobí fatálnu
chybu systému, pretože NTFS v log-súbore je schopný automaticky
presunúť
vadnú transakciu na koniec záznamu a tak znovu obnoviť konzistenciu
súborového systému.
Analogicky ako v UNIXe je súborový systém
NTFS dvojvrstvový. V takzvanom lineárnom súborovom systéme
sa súbory očíslujú. Každému číslu je priradená dátová veta (file
record), ktorá daný súbor opisuje. Dátová veta opisuje všetky atribúty
súboru vrátane obsahu. Dátové vety vytvárajú spolu master file
table (MFT). Kedže MFT je súbor možno ho
dynamicky
zväčšovať (=> nemôže dôjsť k problému obmedzeného počtu i-nodov ako
v Unixe).
Lineárny súborový systém je
používateľovi skrytý. Ten má kontakt iba so systémom
hierarchickým. Na hierarchickej úrovni je súborový systém
stromom adresárov. Každý záznam obsahuje meno a číslo súboru. Krížové
odkazy (hard links) vznikajú tým, že viaceré záznamy odkazujú na
rovnaké súbory.
Každý súbor zase pozostáva z množiny
atribútov, ktoré sú označené menom a typom (tabuľka 1). Osobitnú
pozornosť si zaslúži meno súboru a dátový atribút. Ak jeden súbor má
kvôli hard linkom viaceré mená, existuje preto prirodzene viac
atribútov. Ak meno súboru nezapadá do dosovskej schémy 8.3 generuje
NTFS štandardne skrátenú formu mena. Krátka forma mena sa ošetruje ako
hard link.
NTFS uchováva mená súborov v lineárnom
súborovom systéme, takže z čísla súboru možno vždy rekonštruovať jeho
meno (táto vlastnosť chýba unixovým súborom)
V atribúte pre meno súboru sa ukladá
meno spolu s číslom adresára, v ktorom je súbor s týmto menom zapísaný.
V MFT zázname adresára stojí zase meno adresára a číslo rodičovského
adresára. Takto možno z čísla súboru získať úplný názov jeho cesty. Ak
má súbor viac mien, získa sa tak, viac úplných názvov ciest.
Tabuľka
1:
Atribút
|
Súbory ako množiny atribútov
Význam
|
Standard
Information |
Časový
údaj, read-only, systemový, skrytý, archivovaný |
Atirbute
List |
Zoznam
MFT záznamov, ak súbor potrebuje viac ako 1 MFT záznam |
File Name |
Meno
súboru, flags, časový údaj |
Volume
Version |
Nevyužitý
(?) |
Security
Description |
Zoznam
riadenia prístupu |
Volume
Name |
Meno
dátového nosiča |
Volume
Information |
Parameter
dátového nosiča |
Data |
Dáta
súboru |
Index
Root, Bitmap Allocation |
Obsah
jedného adresára |
Symbplic
Link |
V
súčasnosti nevyužitý |
EA
Information, EA |
Rozšírené
atribúty (extended attributes) pre subsystém OS/2 |
Tabuľka 2:
Číslo
|
Súbor |
Správa v NTFS
Význam
|
0 |
$MFT |
Master
File Table |
1 |
$MFTMirr |
Kópia
najdôležitejšich záznamov $MFT |
2 |
$LogFile |
Pamäťová
oblasť pre transakcie |
3 |
$Volume |
Informácia
o jednotke |
4 |
$AttrDef |
Definícia
typu atribútov |
5 |
|
Koreňový
adresár |
6 |
$Bitmap |
Bitmapa
obsadených klusterov |
7 |
$Boot |
Bootsektor,
kopia bootsekroa, bootloader |
8 |
$BadClus |
Zoznam
nepoužiteľných klasterov |
9 |
$Quota |
Databáza
nastavení kvót |
10 |
$Upcase |
Zoznam
veľkých písmen pre všetky znaky Unicodu |
Všetky atribúty sa ukladajú do MFT
záznamu. Ten má pevnú dĺžku (v závislosti od veľkosti klastera), ktorá
je spravidla 1 kB. Malé atribúty sú v tomto zázname priamo (rezidentne)
uložené. Väčšie sa uložia na inom mieste na disku. MTF záznam potom
obsahuje iba odkazy na všetky fragmenty. NTFS ukladá zoznam klasterov
jedného súboru ako zoznam fragmentov (runs), označených počiatkom a
dĺžkou fragmentu. Tým si aj veľmi veľké súbory vyžadujú iba malú réžiu
na správu. Napriek tomu sa môže stať, že zoznam fragmentov sa nezmestí
do MFT záznamu. Potom sa použijú prídavné záznamy. Čísla súborov týchto
prídavných záznamov ukladá NTFS v osobitnom atribúte. ( V NTFS sa
nepoužíva špeciálna oblasť na disku ako je FAT v DOSe alebo Super block
v HPFS.)
Na správu dát potrebuje NTFS metadáta
(napríklad adresáre a zoznamy alokačných blokov). Tie sa však tiež
ukladajú v normálnych súboroch, ibaže tieto súbory majú pevne
definované čísla súborov (tabuľka 2).
MTF má dátový atribút ako postupnosť
všetkých MFT záznamov. Keďže ide o súbor možno ho dynamicky zväčšovať.
Podobne súborom je aj bitmapa (obsadených klasterov). Ak
náhodou
treba zväčšiť súborový systém, musia sa pre novo pridané klastery
vytvoriť záznamy v bitmape. Pod NTFS sa preto jednoducho predĺži
bitmapa.
Adresár je pre NTFS indexom mien
súborov. Záznamy adresára logicky vytvárajú usporiadaný strom. Koreň
tohto stromu stojí v atribúte Index Root, všetky ostatné uzly v
atribúte Index Allocation. Táto štruktúra je rozšírením B - stromu. V
rámci Index Allocation majú všetky uzly spravidla pevnú veľkosť 4
KB. Záznamy v jednom uzle sú usporiadané lexikálne vzostupne. Každý
záznam má odkaz na uzol so záznamami, ktoré sú lexikálne menšie.
Algoritmus pre B-stromy zaručuje, že strom je stále vyvážený, pričom
doba prístupu k súboru v adresári s n záznamami je iba t*log2n.
Kedže pri vytváraní a mazaní súborov sa uzly zaraďujú a uvoľňujú,
atribút Bitmap zapisuje voľné uzly. Keď už nie sú voľné uzly,
predĺži sa atribút Index Allocation.
FD a HD - zhrnutie
Fyzická
štruktúra disku
Väčšina počítačov
má minimálne 2 diskové
pamäti: pevný disk (HD - hard disk) a pružný disk (disketu - FD
- floppy disk).Aby bolo možné na
disku lokalizovať dáta je povrch
disku (2 povrchy alebo strany FD) rozdelený na stopy a sektory. Na
začiatku každej stopy a každého sektora sa nachádza identifikačná
značka a tá je očíslovaná. U HD cylinder
- súhrn všetkých stôp
daného čísla na všetkých povrchoch. Výrobcovia HD namiesto počtu stôp
udávajú počet cylindrov (válcov).Takéto
usporiadanie sa nazýva fyzická
organizácia dát. Tento druh formátovania (low
format) média robí
výhradne výrobca.
Kontrolér disku sprostredkováva
komunikáciu medzi HD (FD) a základovou doskou. U PC XT sa na prenos dát
používal prenos DMA, podobne ako na refresh dynamických pamätí. U PC
počnúc AT sa prenos dát organizuje pomocou prerušenia po blokoch 512
bajt, s využitím inštrukcii pre blokový prenos.
Pre záznam dát na HD a FD je potrebná
binárna metóda záznamu - kódovania inforácie,
ktorá prenáša dáta a hodinové impulzy do
informačného kanálu. Existujú niekoľko algoritmov úspešného zápisu na
disk (FM, MFM, RLL, PRML). Cieľom je zaznamenať čo najväčšie množstvo
dát na magnetické médium c pomocou minimálneho počtu hodinových
impulzov tak, aby zo vzniknutého záznamu bitovej postupnosti sa dali
jednoznačne identifikovať logické stavy 0 a 1.
HD sa podľa
požiadaviek užívateľa líšia veľkosťou a dobou prístupu. Obslužné rutiny
BIOSu sú napísané tak, že pri konfigurácii systému (Set-up) sa
zadáva tzv. typ disku (preddefinovaných
47 typov diskov), ktorý práve súvisí s
kapacitou, počtom stôp,
počtom dátových povrchov a parkovacou stopou, na ktorej spočívajú hlavy
v dobe, keď sa disk netočí.
Obsluhu disku vyvolávajú spoločné
prostriedky operačného systému pomocou programového prerušenia BIOS INT
13H. V tom sa obsluha FD a HD principiálne zhoduje. Líši sa v
organizácii a vykonávaní prenosu dát. Vzhľadom k podstatne vyššej
rýchlosti toku sériových dát medzi diskom a adaptérom je súčasťou
diskového adaptéru vyrovnávacia pamäť na jeden sektor ( 512 B). Škála
diskových rozhraní je pomerne veľká (ST506, ESDI, IDE, EIDE, SCSI).
Výkon diskovej jednotky
určuje rýchlosť
otáčania mechaniky
a prístupová doba média. U staršich HD
kvôli zvýšeniu rýchlosti prenosu sa dáta na HD neusporiadávali do susedných sektorov ale
s faktorom
prekladania. Moderné kontroléry HD,
aby
zrýchlili svoju prenosovú rýchlosť bez nutnosti prekladaného zápisu
sektorov :
- Čítajú a tiež kontrolujú naraz celú
stopu (full track buffering) , takže pri prekladaní 1:1 je
rýchlosť
prenosu dát 510 kB/s.
- Používajú pamäť typu Cache (Caching
Controllers) s mikroprocesorovým ovládaním.
Technológiu zápisu laserovým lúčom na
kompaktnom CD , resp DVD disku možno
využiť nielen pre audio alebo video prehrávanie ale aj na uloženie dát
.
Na rozdiel od HD, ktoré majú sústredné kruhové stopy rozdelené do
sektorov, má CD-ROM jedinú špirálovú stopu, ktorá začína uprostred
disku a odvíja sa smerom von. Takmer 5 km dlhá stopa je rozkúskovaná na
rovnako dlhé sektory alebo bloky. Informácia je v blokoch, stopy v
tvare malých priehlbní nerovnakej dĺžky, zvaných pity. Tieto sú
preložené rovnakými oblastiam - poliami. Polia a priehlbne na diskoch
nepredstavujú nuly a jednotky ale jednotka je vyvolaná prechodom medzi
pitom a priehlbňou, žiadna zmena reprezentuje nulu. Kódovanie dát
zodpovedá formáru RLL.
Dátové bity disku musia prebehnúť pod
čítacou hlavou konštantnou rýchlosťou. To vyžaduje meniť rýchlosť
otáčania disku v závislosti na polohe hlavy - ak sníma oblasť z
vonkajšieho okraja disku musí sa rýchlosť rotácie znížiť. Táto metóda
sa označuje ako CLU (Constant Linear Velocity).
DVD potrebuje ku svojej práci
kódovaciu
obrazovú normu MPEG. MPEG je skratkou (Motion Picture
Expert Group) a značí postup pri kompresii pohyblivých obrázkov, ktoré
normálne potrebujú vysokú kapacitu pamäte. Princíp komprimácie dát MPEG
využíva faktu, že zdanlivý pohyb sa skladá z postupnosti jednotlivých
obrázkov a tie informácie, ktoré zostávajú rovnaké ako v predošlom
obrázku sa pokladajú za relatívne zbytočné, nakoľko sú dosiahnuteľné
pomocou odkazu na predchádzajúci obrázok.
Logická štruktúra disku
Jedna z
najdôležitejších funkcii
operačného systému je organizácia dát na vonkajších médiách.
Informačným celkom
na blokovom médiu je logický súbor.
Súbory sú združované do skupin
nazývaných adresáre. Operačný
systém prístupuje k súborom
pomocou manipulátora (handle),
ktorý ukazuje na aktuálny logický
záznam. (Na logickej úrovni sa súbor skladá z logických záznamov pevnej
dĺžky). Služby jadra operačného systému umožňujú logický záznam
prečítať, zapísať, presmerovať (nastaviť na požadované číslo).
Pri
fyzickej štruktúre sú cylindre HD
číslované podobne ako stopy - od vonkajšej koncentrickej kružnice ( má
číslo 0) smerom do stredu. Povrchy, s ktorých čítajú dáta alebo
zapisujú dáta pomocou snímacích hláv sú číslované tiež od 0 (hlava =
povrch). Sektory sú číslované od 1. Takže poloha nejakého záznamu je
určená kombináciou: cylinder, hlava, sektor.
Namiesto takejto fyzickej interpretácie
(geometrickej, alebo očíslovanej ako absolútne sektory) chápe operačný
systém (OS) disk ako lineárnu postupnosť logických
sektorov. Takto
špecifikované relatívne sektory napr. MS DOS
počíta od prednej časti k zadnej
tak, že logický sektor 0 leží na valci 0, hlave 1 a sektore 1. Priestor s valcom 0, hlavou 0 (a
sektormi 1 až 17, ak má HD napríklad 17 sektorov) leží mimo MS DOS
logickej štruktúry a nie je určený pre užívateľské dáta a súbory, ale
je v ňom uložená informácia o disku - MBR (Maser Boot Record).
MBR
tvorí základ logickej štruktúry a má dve časti: zavádzací záznam (boot) a
tabuľku oblastí (Partition
Table).
Tabuľka oblastí rozdeľuje disky na oblasti - partition.
V
každej oblasti (partition) potom môže byť umiestnený aj odlišný
operačný systém: V
jednej oblasti (partition) DOS môže byť vytvorené aj viac logických diskov.
Oblasť sa potom rozdelí na primárnu (primary) a rozšírenú
(extended). Primárna je tá, v ktorej sú uložené systémové súbory
(odkiaľ
sa pri štarte počítača uloží operačný systém do operačnej pamäte).
Podobne ako v MBR aj záznam DBR (DOS Boot
Record) v primárnej oblasti MS
DOS, ktorý bol
vytvorený pri logickom formátovaní disku má dve časti - krátky zavádzací program a tabuľku
BPB (BIOS Parameter
Block), v ktorej sú uložené údaje o základných parametroch
disku - identifikačná informácia o disku a ukazovateľ k tabuľke FAT
(konkrétnejšie: informácia o delení disku na logické časti, o počte
sektorov pripadajúcich na klaster, o počte bajtov
v sektore, o počte
sektorov pre FAT, o počte sektorov na stopu, o počte snímacích hláv a o
mieste uloženia FAT) a k koreňovému adresáru (Root), ktorý slúži ako
zoznam položiek identifikujúci súbor podľa adresára, mena, veľkosti a
údajov o dátume a čase vzniku súboru.
S cieľom odstániť nedostatky a
ohraničenia operačného systému so systémom FAT vyvinul IBM a Microsoft
nový operačný systém ( v roku 1989 pod názvom OS/2), s novým systémom
správy súborov HPFS (High Performance File
System), ktorý
tvorí súčasť generalizovaného rozhrania disku IFS
(Installable File System) pre mnohé operačné systémy, napr. súborový
systém NTFS (New Technology File System) OS Windows NT
( Win NT - New
Technology). Základná myšlienka
zavedenia HPFS v stručnosti bola:
- Organizácia prístupu k súborom na
veľkokapacitných diskoch (maximálna dĺžka
súboru 2GB a maximálna veľkosť disku, ktorá je
podporovaná 2 TB) .
- Zrýchlenie prístupu k dátam na HD.
Adresáre umiestňuje HPFS v okolí strednej stopy disku, takže potrebný
posuv hlavy je len cez polovicu polomeru disku.
- Zabezpečiť súbory ďalšími
prídavnými
atribútmi (okrem r, a, h ,s, tzv extended attributes).
- Ukladať súbory s popisnejšou
informáciou o súbore. (názov súboru môže mať dlžku až 254 znakov, môže
obsahovať ľubovoľný počet bodiek a medzier a pod.)
Základné informácie o súbore alebo
adresári sú uložené v zvláštnom sektore - F node, podobne ako v OS Unix, kde dôležité
informácie o súbore ako sú meno
súboru a číslo popisnej informácie o každom súbore tzv. i - node
(index node) sa nachádzajú v adresárovom súbore. Číslo i -node slúži ako index do tabuľky i - node
kde každý súbor vlastní jeden i - node s informáciou o súbore.
`
 |
Win 1250 |
Návrat na stránku |
HTML
4.0 |
 |
Back |
|
|
|
Next |
|